Hail Shot som skrämde hönsen ...

Måste berätta om ett kul minne från tiden före rc. Det var på 1950-talet som jag och mina två bästa vänner Bosse Bomanson och Hasse Mörn (båda tyvärr bortgångna) höll på mycket med dieselmotorförsedda linkontrollmodeller  och friflygande motorplan.

En av modellerna som flög som en örn hette Hail Shot. Jag har ingen egen bild i arkivet så jag plockade fram en via Google:



Hail Shot. Klass F-Nostalgi.  Spv: 1120 mm. Konstruerad 1952        
av Rolf Hagel. Motor 1-1,5 cc                                                    
På bilden Tycho Andersson                                                      
Foto: Sten Persson 



Så här såg motorn ut som vi använde, 1.5 cc Webra Record diesel. Vi hade flera stycken som användes både för linkontrollplan och friflygande modeller. Bränsleblandningen var eter och ricinolja som vi köpte på apoteken. Effekten från denna s.k. diesel var stor och den kunde dra stora propellrar. En motsvarande glödstiftare skulle inte ha en chans.

Storyn om hönsgården
En sommardag med finfin termik försvann den "röda örnen", som jag tror att Bosse hade byggt, i det blå. Följande dag när min mormor var upp till AW Lindströms affär i Kvarnbo City fick hon höra att det tisslades om något konstigt som skrämt hönsen i Gesterby Sund. Hemkommen berättade hon storyn och jag förstod vad det var. Hail Shot hade landat intill en hönsgård i Gesterby och skrämt "invånarna" rejält. Det som hönsen trott vara en duvhök eller örn var ingen mindre än vår friflygande fågel.



Den hämtades, flögs igen, men försvann sedan för gott mot sydost, högt i det blå. Vi kunde spåra den cyklande till Färjsunds bron, men när den försvann över Lumparn var det för gott! Good bye Hail Shot, det var kul så länge det varade! Jag byggde en till som gick samma öde till mötes. Så det var nog en stor lycka när rc-prylarna kom ...

//ZRC Åland/Tobben


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0