Tobbens Westerly in memoriam



Ja, har man hållit på med att bygga modellflygplan sedan 1957 så det blir  rätt många som passerat byggbordet när jag försöker dra mig till minnes och summera. Jag kommer nog inte ihåg alla, men de flesta och här ska jag inte ta med gummimotormoeller, linkontrollflygen med dieselmotorer (t.ex. Snurren, Vespus, Getingen, Thunderbird m.fl.), segelflygen och alla friflygande modeller, av vilka fler flög bort och aldrig återhittades (Hail Shot bl.a. - se inlägg!).

Mitt flygintresse har alltid varit stort. Byggandet och flygandet har ändå självklart gått i perioder. Under stora delar av ens riktigt aktiva del i näringslivet och när barnen var små så fanns det helt enkelt inte tid över till modellflygning. Men som sagt, intresset har alltid funnits med latent och brutit fram då och då. Tack vare min yngste son Oscars heta kärlek för hobbyn så har jag från och med hösten 2007 åter hängivit mig till att renovera, bygga nytt och flyga. En annan viktig vitamininjektion är pojkarna på Djäkenfältet i Hammarland som hållit på några år nu och bildat en ny rc-klubb - RC-Åland.

Idag hade det varit kul att ha allt kvar från början, från den första gummimotormodellen som jag beställde från Wenzells i Stockholm 1957. Jag läste en annons i "Det bästa", stoppade några svenska kronor i ett kuvert och väntade, och väntade och väntade. Efter en månad kom den hem i postlådan och min karriär som modellflygare var igång ...

Under andra rubriker i vår blogg beskriver vi alla flygplan som finns sparade. Min målsättning är att renovera och flyga på nytt med alla! Men tyvärr är många slängda, utslitna eller kraschade. Under rubriken "Övriga flyg in memoriam" berättar jag kort om de flyg som jag hittat bilder på. Årtalen kan i många fall verifieras via foton men ibland måste jag bara lita till mitt minne. Alltså för säkerhets skull vill jag lägga in en brasklapp om att vissa dateringar kan vara fel.

Westerly - min första radiostyrda modell 1973



Westerly var min första rc-kärra. Ja, egentligen så fanns det en före - en stor modell av skolningssegelflyget Bergfalken som jag byggde under studietiden i Uppsala 1967-71. Tyvärr fick den aldrig flyga. Modellen hade nästan 3 meters spännvidd och jag hann bygga den helt träfärdig (många, många timmar ...). Den skulle kläs och få radio efter att vi flyttat hem till Åland igen 1972. Men under flytten hem från Uppsala fick svärfar på den ishala vägen ner till Kapellskär sladd på släpvagnen. Den voltade, en hel del gick sönder och min ståtliga Bergfalk blev bara små smulor.

Men, jag repade mig, tog ny sats och inköpte en högvingad Westerly med V-form och bärande lågfartsvinge med spännvidden 1500 mm. Flyget hade en .20 OS glödstiftare och var en perfekt nybörjarkärra. Bygget var spännande och provflygningen skedde nere på Slemmerns is vid Nabben. En nyinköpt 4-kanalers Futaba satt monterad i cock-pit. Tekniskt var jag väl förberedd, men mentalt hade jag inte en aning om vad som skulle hända när jag drog på. Hade aldrig sett en radiostyrning och inte fanns det möjlighet att öva på dator.

Flyga och limma ...
Så det blev "trial and error" som blev min läromästare. Vid inlärningsförloppet elimineras undan för undan felaktiga eller ineffektiva beteenden därför att de inte ledde till framgång. Och faktiskt så tog det inte så länge innan jag kunde åka med flyget helt hem. Westerly var en mycket snäll och lättflugen maskin och om den gick i backen blev skadorna inte så stora eftersom den var lätt och vingen var faststatt med gummisnoddar. Men det blev ganska mycket limma innan jag kände mig någorlunda säker.

Westerly köptes sedan av Atte Nikander som byggde en ny vinge med skevroder och plockade in en kraftigare motor. Så med Atte fick den gamla kroppen ett häftigare liv och finns troligtvis kvar i Attes flygmuseum än idag! Skulle vara kul att återse den första rc-kärleken ...



Snyft ... pratade med Atte idag (18.08.08) och fick upplysningen att han sålt henne på 90-talet till någon han inte kom ihåg namnet på. Det är inte lätt för oss gubbar, det där med namn.

//ZRC Åland/Tobben

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0