Mitt företag RC Hobby

När rc-aktiviteten var som störst under 1970-talet startade jag företaget RC Hobby. Det var ett kommanditbolag som erbjöd de åländska rc-entusiasterna de viktigaste prylarna på hemmaplan. Som butik fungerade ett rum nere i källaren i vårt hus på Dalgränd.

RC Hobbys sortiment var av utrymmes- och ekonomiska skäl inte så stort, men framför allt fanns byggmaterial som balsa, lister, beklädnadsfilm, lim, hjul, propellrar, roderhorn, stötstänger, gångjärn m.m. Men även flyg- och båtbyggsatser och mindre glödstiftsmotorer fanns på hyllorna. Radiostyrningsutrustning och dyrare byggsatser levererades på beställning. Bränsle blandade jag själv från 50-liters metanolfat och ricin- och syntetolja på gallon.

RC Hobby var ingen stor affär - varken fysiskt eller ekonomiskt, men butiken innebar att de som sysslade med hobbyn inte behövde åka till Stockholm för att ersätta en brusten propeller. För mig personligen var det intressant och lärorikt att sköta allt i ett eget företag och skaffa kontakter med leverantörer både i öst och i väst. När det blev för tungt att på fritiden (kvällar och helger) hålla öppet ,sålde jag lagret till Ålands Järn och drog mig ur detaljhandelsbranschen.

Unik logotype designad av Henrik Nylund!
Lyckligtvis finns några slitna klistermärken med företagets logotype kvar. Jag tror att logon är riktigt unik. Under min tid på Ålands Sparbank blev jag bekant med den allt för tidigt bortgångne åländske konstnären Henrik Nylund i Föglö. När jag drog igång RC Hobby och funderade på logons utformning råkade jag träffa Henrik och frågade om inte han kunde ge ett förslag. Det tog inte lång tid innan logon hade fötts.

Den är ren och fin - i silver och svart - och jag tror inte att det är många företag som kan stoltsera med logo designad av den skicklige och berömde konstnären Henrik Nylund!



Telefonnumret var lätt att komma ihåg ...

//ZRC Åland/Tobben

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0