Bogsering av segelflyg


Enkelt och effektivt släpp för segelflyg!

Nu kan vi visa vår utlösningsmekanism efter att vi testat den. Det gjorde vi igår och systemet fungerar utmärkt. Så håll tillgodo med "ZRC-släppet".


Kraven var: enkel, funktionssäker, lätt att montera, lätt att använda och låg kostnad. Den uppfyller samtliga. Vårt släpp är gjort för små segelflyg så för större flyg måste den naturligtvis dimensioneras upp. En liten trevlig bieffekt är att glasfiberröret samtidigt fungerar som en bra landningsskena så att du undviker skador på kroppens undersida!


Material:
Glasfiberrör 7 mm i lämplig längd för segelflygskroppen
E-Sky 8 g servo eller motsvarande
En bit 1 mm pianotråd
En klick epoxylim
Pris ca 8 €
Monteringstid ca en timme


Börja med att fästa glasfiberröret med epoxylim på kroppens undersida, från nosen och en liten bit förbi den plats som servot placerats på (vi har alla servon i tyngdpunkten). Fäst servot inne i planet och markera den punkt där pianotråden skall stickas ner genom kroppen och glasfiberröret. Borra ett 1,5 mm hål genom glasfiberröret och kroppen. Gör en z-bockning på pianotråden, fäst den i servoarmen och stick ner den i hålet från insidan. Ställ in servot så att pianotråden i sitt nedersta läge sticker ut 2 mm utanför glasfiberröret och i sitt övre läge lämnar röret fritt för bogserlinan att trädas i och låsas.






Sedan är det bara att framifrån träda i en ögla av bogserlinan och föra ner servot i bottenläge så att pianotråden fungerar som en låssprint. Eftersom Oscar bara har fyra kanaler på sin Futaba så använder vi segelflygspilotens "motorspak" för att styra servot: "full gas" - låst läge under bogsering, "tomgång" - segelflyget släpps fritt och flyger som en fågel. För att undvika att styrspaken av misstag ruckas under uppstigningen så har vi spänt upp den med en gummisnodd i "fullgasläge".


Ja, det var det hela. Vi har testat funktionen åtskilliga gånger på byggbordet och nu även i luften under bogsering och det funkar perfekt. Och priset är som sagt överkomligt ...




Ps. Vi har också konstruerat en enkel och billig släpputrustning för bogseringsplanet så att den piloten ska kunna dumpa segelflyget om något går snett, exempelvis om segelflygets radio får störningar eller av någon annan anledning inte fungerar så att segelflygspiloten inte kan släppa sig fri. Då gäller det ju att åtminstone kunna rädda bogserplanet. Vi återkommer till den konstruktionen om den efter test visar sig fungera som vi tänkt. Ds.

Orsaken till HP61:ans tjyvstopp utredd!
Vid första bogseringen tjyvstoppade min trogne HP61 båda gångerna. Trots sin ålder så är det ändå den maskin som jag litar mest på i alla väder. Den 35 år gamla HP61:an brukar starta på en flip och aldrig svika mig förrän nu. Därför var jag beredd att lägga den på hyllan i museet, men när jag plockade sönder den efter vår första bogsering så hittade jag felet! O-ringen på nålen hade torkat och orkade inte hålla inställningen vid fullgaspådrag så vibrationerna öppnade omärkligt nålen så att bränsle/luftblandningen blev successivt fetare och fetare tills motorn storknade. Har aldrig varit med om det tidigare, men nu är det fixat:



Film från första bogseringen:




// ZRC Åland/Tobben

Kommentarer
Postat av: Jan

Ser så skönt ut med segelflyg.Är det mycket svårare än vanligt flyg?

2008-08-18 @ 23:34:59
Postat av: Tobben

Hej Jan!

Nej, det är det nog inte. Exempelvis Oscars Blue Phoenix är mycket lättflugen. Konsten är att beräkna landningen att man kommer ner på fältet utan motor men med högt glidtal. Sedan fordrar nog bogseringen en hel del erfarenhet av piloterna. Men det går över det mesta som jag upplevt under 35 år som rc-flygare!

2008-08-19 @ 07:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0