Cessna 182 Skyline (ARF)




Cessnan är det enda flyget i vår hangar som vi inte byggt själva. Det råkade bli till salu en dag på Djäkenfältet och jag kunde inte låta bli att köpa. Eftersom vi också satsar på segelflyg så kände jag att vi i Cessnan kommer att få en utmärkt bogserare. Den är lagom stor (2100mm spännvid) och har en fin bensinmotor på 26 cc och borde kunna dra upp rätt så stora segelflyg utan att blinka.

När vi kom hem till garaget med det nyinköpta flyget så märkte jag att "Dragplåstret" tittade snett på henne.
- Duger inte jag nu, tänkte säkert "Dragplåstret". Jo, jo sade jag halvhögt, men det är bra att ha två bogserare och du ska nog få din chans du också. Ingenting var mera rätt än det ...



Jag gick igenom Cessnan från topp till tå. Innan man drar upp en så stor pjäs så vill man ju veta att allt är i skick. Så kom dagen för första testflygning på Djäkenfältet. Allt verkade bra, Cessnan sken som en diamant i solen, bensinaren puttrade på i alla varvtalsområden, balansen var perfekt, rodren vinkade inbjudande. Det var dags, nosen mot vinden och full gas. Trots att det blåste en rätt hård och sned vind från väst/nordväst gick allt fint - starten, några rundflygningar utan det minsta behov av trimning och sedan landning med vingglidning för att passa den sneda vinden. Inte en perfekt smygare men i varje fall en fullt godtagbar landning med tanke på att det var första gången jag flög henne och att vindförhållandena inte var så bra.

Segelflyget Blue Phoenix fanns med i depån och väntade ivrigt på att bli bogserat upp i det blå. Spänningen började stiga ...
- Jag tar ett varv till innan vi kopplar på bogserlinan, sade jag till Oscar. Det känns bra men jag vill känna på en start till. Sagt och gjort, nosen mot vinden igen och full gas. Cessnan reagerade direkt och steg vackert ... men så hände det som inte får hända ... motorstopp på 10 meters höjd. Fanns ingenting att göra, Cessnan stallade förstås, tippade framåt och föll i backen. Inte ens den höga rypsen kunde rädda henne från skador.



Nåja tänkte jag, sådant händer. Men varför stannade motorn som vid alla tester fungerat klanderfritt - också med nosen rakt upp i vädret???



Hemkomna till Haraldsby satte haverikommissionen igång sitt arbete - jag och Oscar och min sonson Hannes (nästan skalenlig pilotstorlek) kollade alla funktioner och demonterade motor och tank ... Ett misstänkt ljud hördes från tanken, något var löst. F-n tänkte jag, det enda jag inte kollade var tanken. Och naturligtvis hittade vi felet där. Någon av de tidigare ägarna till Cessnan hade kopplat klunken till insugsslangen med en silikonslang - i en bensintank!!! Dödssynd!!! Silikonet hade expanderat och mjuknat och i min andra start med Cessnan så lossnade den helt enkelt och den annars så pålitliga motorn slocknade.

På grund av denna incident så missade Cessnan att bli först på Djäkenfältet att bogsera segelflygplan och ... ja just det, in på scenen rullade den gamle trotjänaren "Dragplåstret", tog över den tuffa uppgiften och visade var skåpet ska stå. Ok motorn krånglade lite, men flyga blev det och det kommer mer ...



Lärdom: Kolla allt innan du flyger första gången med ett nytt eller för dig nytt flyg. Det är både farligt och dyrt att tappa kontrollen. Den här gången var det en liten silikonslang, men det kan vara så mycket annat, en lös skruv på ett servo, ett dåligt limmat rodergångjärn, en lös sladd m.m. Så kontrollera innan du flyger - efteråt kan det vara för sent!

Och så till sist - bildbevisen live ...




// ZRC Åland/Tobben

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0